Hur gör jag en avtalsändring på ett aktivt avtal? S.k. Villkorsändring
Att göra en avtalsändring på ett aktivt avtal kan innebära att man ändrar pris, villkor, uppsägningsperiod ect.
Detta hanteras direkt i Park46 av administratör.
Instruktion:
- Gå in på det avtalet det gäller.
- Klicka på Ändra.
- När du har gjort ändringarna klicka på Spara längst ner i högra hörnet.
- Välj att Godkänna avtalet eller Skicka det till kund.
- Klart!



Bra att veta vid ändring av avtal:
Här anger du vilket datum ändringen ska börja gälla.
- Sista dag och godkänna avtal:
Här anger du om kunden ska ha xx dagar på sig att godkänna det nya avtalet.
Här anger du från när det ny avtalet ska börja faktureras från. Notera: Var noga med att kolla vilken period kunden har faktureras för på tidigare faktura så det inte blir fel. Förskottsfakturering gäller fortsatt.
- Prisändringar är alltid exklusive moms:
Om en prisändring görs på avtalet ska man alltid ange ex moms. Systemet kommer automatiskt räkna ut totalsumman inkl. moms om man ställer in att avtalet skall ha moms.
- Uppsägningstid (kalendermånader):
Här anger du uppsägningstid i månader på avtalet.
Kryssa i rutan om avtalet ska faktureras via systemet eller inte.
Vill du lägga på moms på avtalet kryssar du i boxen "Lägg på moms, 25%".
Här har du möjlighet att korrigera villkoren om det tex har tillkommit något eller ska ändras.
Notera:
- När en villkor- prisändring görs på ett avtal i Park46 så skapas en ny avtalsversion som börjar gälla det datum som ändringen gäller från.
- För att se tidigare versioner är det möjligt att klicka på pilen uppe i det vänstra hörnet när du tittar på ett avtal.
- Vill du göra ändringar på det skapade avtalsförslaget klickar du på Övriga åtgärder och Ändra.
-
Är avtalsförslaget felaktigt och du behöver göra om det klickar du på Övriga åtgärder och Ta bort.
Börja sedan om villkors- eller prisförändringen på befintligt avtal.
Om du är osäker på något när du ska ändra ett aktivt avtal, hör gärna av dig till vår support så guidar vi dig!
