Genom att skicka ut en ansökningsblankett för medgivande till kontonummer så kan administratören manuellt anmäla autogiro i de fall där avtalstagaren inte har Mobilt BankID.
1. Ladda ner och skicka ut ansökningsblanketten till avtalstagaren antingen via mail eller per post som går och hitta via bankgirocentralens hemsida. Se länk: Medgivandeblankett till kontonummer
2. När blanketten kommit tillbaka ifylld och underskriven är det dags att fylla i ansökan i Billecta.
3. Klicka på användaren genom att söka upp denne under Register och Kunder och klicka sedan på kunden.
4. Inne på kundkoret: Klicka på Autogiro och sedan på Aktivera autogiromedgivande
5. Klicka sedan på Ta bort maskering för att öppna alla fält
A) Personnummer är sedan tidigare ifyllt om detta har angetts i Park46. Fyll annars i det som kund har angett i blanketten. (Personnummer behövs för att koppla samman ett bankkonto med en person) Notera: Det måste vara samma person som står på avtalet i Park46. Dvs det går inte att aktivera autogirobetalning via en annan person(sambo/make/maka/annan) kontouppgifter.
B) Betalnummer - Lämna alltid det blankt då det kommer fyllas i automatiskt efter medgivandet skickats till banken.
C) Fyll i bankuppgifter.
Det kommer ta ca 1 bankdag för godkännande.
För att kontrollera status är det möjligt att klicka sig in på Händelseloggen på samma sida där ni söker upp kunden.