Det är viktigt att avtalsdata fylls i korrekt för att importen ska generera förväntat resultat samt ge maximal kundnöjdhet vid driftstart. 

I nedan artikel finns instruktioner och tips för sammanställningen av avtalsdata. 


  • Ladda alltid ner den senaste versionen av importmallen härifrån då den uppdateras med nya funktioner kontinuerligt.

  • Kontrollera att samtliga obligatoriska fält (färgmarkerade i mallen) är ifyllda med korrekt data. Saknas data kan inte importen till Park46 påbörjas.

  • Notera att personnummer alltid ska anges med 12 siffror. 

  • Vid decimaler på pris använd alltid punkt och inte kommatecken för att priset ska bli korrekt. 

  • Vid enskild firma fylls uppgifter för detta i så här:

    • Kundtyp: Individual

    • Använd fältet för Personnummer (ej org nr): Ange där den enskilda firmans "organisationsnummer" (som alltid är firmatecknarens personnummer).

    • Förnamn: Företagsnamnet

    • Efternamn: Personens för. och efternamn 


Importera sk Abonnemangsformen: 

  1. Startdatum (kol V) och datum för start av debitering från Park46 ska vara samma.

  2. Uppsägningstid( kol AA) ska alltid vara noll, ange: 0.

  3. Avtalsperiod (kol AE) ska vara ett (1) förutsatt att förnyelse sker månadsvis (dvs en kvartals el årsvis). 



Kom ihåg:

  • Kontrollera att villkoren är inlagda i Park46 alternativt lägg in villkoren i importfilen.
  • Aktivera förhandsvisningsläget på anläggningen i Park46 för att undvika att e-post skickas till angivna e-postadresser under pågående import.
  • Filformat som skickas in i FreshService-ärendet: CSV.
  • Max 300 rader per importfil. Förekommer ett större antal avtal inom samma anläggning behöver filen delas upp i flera filer. I dessa fall är det viktigt att samla alla unika avtal som finns på samma avtalstagare i samma fil: Annars finns risken att två olika avtalstagare skapas vilket bl. a. medför två separata fakturor vilket de flesta helst undviker.


Om ni är osäkra på något ovan hjälper vi gärna till att besvara Era frågor. Börja då med att fylla i mallen med några rader (kunders avtal) och skicka till FreshService där ni ber oss kontrollera kvaltieten på data, besvara Era frågor samt vid behov guida er vidare så att Era filer håller god kvalitet från början. 



Lycka till!