SPAR-funktion för automatisk slagning mot folkbokföringsregistret
Det är möjligt att aktivera automatiskt slagning mot folkbokföringsregistret (SPAR) i Park46 för att på så sätt styra vilka som får köpa/ansöka om ett tillstånd eller en plats.
Funktionen används med fördel vid sk Direktköp för att styra rätt personer tillåsts att genomföra ett snabbt och korrekt köp utan granskning av en systemadministratör.
Aktivering av denna funktion kan beställas via FreshService och ska avropas från avtalet Ni har signerat med Mobility46.
Innan aktivering av funktionen behöver Ni signera två olika SPAR-dokument.
*Mobility46 hjälper er Er med vilka SPAR-mallar som ska fyllas i för ansökningsprocessen.
När funktionen är godkänd av SPAR (Statens personadressregister) kan den aktiveras i Park46 i de anläggningar Ni önskar.
Aktivering av funktionen görs via Inställningar/Publika sidor:

Lägg till juridiska adresser för korrekt matchning:
- För att funktionen ska fungera korrekt behöver Ni lägga in de juridiska adresserna som ska användas för funktionen. Dessa läggs in i Park46 via Inställningar/Juridiska adresser.
- Ange samtliga adresser som ska godkännas för köp/köanmälan i varje aktuell anläggning. Vid många adresser (över 100 st unika) finns möjlighet till import, meddela då detta i FreshService om att ni önskar hjälp med denna tjänst från Mobility46.
- Adresserna behöver vara Identiska för hur de är angivna hos folkbokföringsregistret, annars sker ingen korrekt matchning.
- Matchningen av den sökandes personnummer och adress sker mot folkbokföringsregistret när kunden loggar in med Mobilt BankID.
Kundresan
SPAR-funktionen används med fördel för Direktköp då den sökande helt själv kan skaffa sig ett tillstånd/p-platsavtal/laddrättighet förutsatt att dessa finns tillgängliga samt att personen är folkbokförd på en av de angivna juridiska adresserna.
I de fall en kund inte har en giltig juridisk adress ges möjligheten att ställa sig i kö genom att klicka på länken och begära en granskning av sin ansökan. Så här ser det ut för sökande som inte matchas korrekt mot inlagda juridiska adresser:


Administratören ges då chans att i lugn och ro granska ansökan och besluta om personen ska få behålla sin köpplats. Så här ser det ut i administratörgränsnittet:

Administratören klickar in på ansökan som ska granskas och avgör om den sökande ska få stå kvar eller tas bort ur kön. Ofta kan det vara så att den sökandes adress inte har hunnits ändras till giltig juridisk adress pga förseningar i adressändring vid flytt.

Om administratören anser att den sökande har rätt till ett tillstånd/p-platsavtal/laddrättighet blir nästa steg att skicka ut ett avtalsförslag på den platsklass hen har ansökt om:

Kontroll av juridisk adress:
Ibland kan adresser manuellt inlagda/importerade från csv-fil skilja sig i små detaljer mot hur samma adress är skriven i SPAR. Tex kan mellanslag och stor och liten bokstav göra att en sökande hamnar i granskning: 3b alt 3 B är en vanlig orsak till varför en sökande inte kunnat genomföra ett Direktköp. Detta hanteras och optimeras över tid av administratören i Park46 enligt nedan steg:
1. Kontrollera om adressen behöver justeras i Park46:
a. Klicka in med markören på sidan Juridiska adresser.
b. Ange: ctrl + f (find) för att söka på unik adress om listan är lång.
c. Sökresultatet kommer att markeras.
d. Systemadministratören kan här vid behov enkelt justera detaljer (versaler, mellanslag osv) så att Park46 stämmer överensstämmer med folkbokföringsregistret framöver.
2. För kommande ansökningar på samma adress kommer nu Direktköp slå igenom utan systemadministratörens involvering.

