Felsökningsmanual - Charge46
Ibland stöter kunder på problem när de försöker ladda bilen. Nedan artikel ger vi er tips på olika lösningsalternativet att gå igenom. Vänligen prova dessa innan ni skickar in ett ärende till Mobility46.
Lycka till!
Om ni upplever problem med laddning kan följande vara vanliga felkällor:
Fel på laddarens internetanslutning (dock brukar då samtliga laddare inom anläggning ligga nere).
Ändring har gjorts i laddarens inställningar (på distans eller lokalt i laddaren).
Någonting är fysiskt fel med laddaren vilket leder till att den automatiskt kopplar ner sig: T. ex. elektriskt fel, trasigt uttag/modem.
Följ nedan steg för att kontrollera om en laddare är korrekt uppsatt i systemet
Kunden rapporterar: att uttaget i appen är grått / de ej kan starta laddning från appen / de inte ser uttaget i appen
1. Kontrollera avtal och laddare i Park46
Säkerställ att kunden har ett aktivt avtal för laddning (Laddrättighet).
Säkerställ att platsen har ett ladduttag kopplat till sig.
Säkerställ att kunden står vid rätt laddare. I laddhanteraren kan man identifiera laddaren på plats genom att blinka se denna atrikel: Laddhanteraren - Kommandon
Nedan exempel visar hur korrekt uppsättning ska se ut: Kundens avtal är aktivt och det finns ett uttag kopplat till platsen.

2. Kontrollera status på laddaren i Laddarhanteringsmodulen
Kopiera laddarens ID från platsen och sök upp den i modulen för Laddarhantering.
Blått namn är anläggningens namn. När man lägger upp en ny laddare i Park46 uppdateras anläggningsnamnet i laddhanteraren efter 24h.

I laddhanteraren kan man starta om laddaren se denna atrikel: Laddhanteraren - Kommandon
Om laddaren har status DISCONNECTED är den offline, dvs ej ansluten till systemet. Ovanför laddarens status visas även när systemet senast hade kontakt med laddaren.

3. Kontrollera Status-loggen: Skickade laddaren någonting misstänksamt i samband med eller innan den gick offline?
Status att hålla utkik efter är FAULTED: denna status skickar laddaren om den bedömer att något är fel.
Beroende på fel och modell skickar laddaren också mer information om felet, detta visas under Info.

Kontakta er installatör, driftpartner eller hårdvarutillverkare om något av följande identifieras:
Om steg 1 ser okej ut och steg 2 visar att laddaren är availible, men laddningen ändå inte startar.
Laddaren är offline, dvs status: Disconnected.
Laddaren har felkod: WeakSignal vilket tyder på att laddaren känner av att dess uppkoppling inte är stabil.
