Frågor & Svar (appen)
Här kan ni finna inspiration till frågor och svar i appen. Dessa frågor har vi sammanställt utifrån vad vi har sett är vanliga frågor och svar som brukar dyka upp för våra användare. Notera att vissa frågor och svar är relaterade till vilken modul du har köpt i vårt system (Park46, Charge46, ANPR46).

Generella standardfrågor
Hur ändrar jag betalmetod?
- Klicka på profilsymbolen i högra hörnet och välj Mina sidor.
- Klicka sedan på Avtalstagaruppgifter.
- Under Betalmetod klickar du på Ändra.
- Välj önskad betalmetod och Spara.
Notera: det går inte att ändra betalningsmetod för redan skapade fakturor. Ändringen sker från och med nästkommande faktura.
Hur ändrar jag adressuppgifter?
- Klicka på profilsymbolen i högra hörnet och välj Mina sidor.
- Klicka sedan på Avtalstagaruppgifter.
- Klicka på Ändra.
- Ändra uppgifter.
- Spara.
Vart kan jag se mina fakturor?
-
Klicka på profilsymbolen i det högra hörnet och sedan på Mina sidor.
- Klicka på Fakturor längst upp i den svarta menyn. Här kommer du se alla dina fakturor som skapats upp med betalstatus.
Hur avslutar jag mitt avtal?
- Klicka på profilsymbolen i högra hörnet och välj Mina sidor.
- Välj de avtal du vill säga upp och klicka på röda knappen säg upp.
- Välj någon av de förslagna datumen (datumen är kopplade till avtalets uppsägningstid och ev. avtalsperiod).
- Avtalet kommer automatiskt att att avslutas på slutdatum.
Kontaktuppgifter:
Har du övriga frågor eller synpunkter ber vi dig kontakta oss här (LÄNK).
Tilläggsfrågor: Park46
Avtalstagaren ser inte alla sina avtal på Mina sidor?
- Logga in på Mina sidor.
- Klicka på profilsymbolen uppe till höger.
- Klicka på Byt avtalstagare.
- Välj avtalstagare genom att klicka på det namn/företag som visas i listan.
Hur bjuder jag in en koordinator som har rätt och hantera avtal (företag):
- Klicka på profilsymbolen i högra hörnet och Välj Mina sidor.
- Klicka på ditt namn och sedan Avtalsuppgifter.
- Klicka på Lägg till vid "Användare".
- Markera boxen för koordinator och ange E-post.
- Nu kommer ett mejl till den angivna E-postadressen med inbjudan till att bli koordinator.
OBS: finner du ej inbjudan i inkorgen kika i skräpposten.
Vad är en digital nyckel?
En digital nyckel kan du tilldela om en annan användare (t.ex. din sambo) ska få möjlighet att öppna portar och dörrar i garaget.
Observera att detta endast gäller om du har en reserverad plats annars för oreserverad plats har du möjligheten att bjuda in en användare av ditt tillstånd.
Hur delar jag en digital nyckel:
- Logga in i Kundportalen (webb/App) via Mina sidor.
- Klicka på det avtal/laddrättighet som varfrån digital nyckel ska delas ut.
- Scrolla ner till boxen Digitala nycklar och välj Lägg till .
- Skriv in epost-adressen till den person som ska bjudas in.
- Klicka på Tilldela för att skicka inbjudan (bekräftas för avtalstagaren med grönt meddelande högst upp).
- Ta bort inbjudna personer närsomhelst genom att
klicka på krysset (Kundportalen) alt. Ta bort (App) vid personens epost-adress.
Kan jag ha flera fordon aktiverat på mitt tillstånd?
Du kan enbart ha 1 fordon aktiverat på ditt parkeringstillstånd. Om du har flera fordon som behöver parkera samtidigt behöver du mer än 1 parkeringstillstånd.
Hur bjuder jag in en användare/lägg till fordon på för P-tillstånd?
- Logga in och klicka på Avtal i den översta svarta menyn.
- Klicka på aktuellt avtal för att se boxen för Ny användare av parkeringstillstånd.
-
Välj Lägg till för att: a) Bjud in en användare att hantera egna fordon. b) Lägg till fordon.
- Klicka på Skicka för att inbjudan ska skickas/fordonet ska aktiveras.
Hur bjuder jag in användare för att nyttja reserverade företagsplatser?
- Klicka på profilsymbolen.
- Klicka på Avtalstagaruppgifter.
- Klicka på Lägg till.
- Ange epost.
- Skicka inbjudan (e-postinbjudan skickas till användaren som behöver acceptera med Mobilt BankID).
Hur lägger jag in endast fordon för reserverade företagsplatser?
Ibland vill eller behöver man inte skicka personliga inbjudningar till användare utan vill endast lägga till olika fordon som ska få parkera på företagets reserverade platser. I de fall en avtalstagare eller koordinator har behov att endast ange ett/flera registreringsnummer så gör man så här:
- Gå till fordon under Avtalstagaruppgifter.
- Klicka på Lägg till.
- Ange registreringsnummer samt eventuell beskrivning/namn på medarbetare för det/de fordon som ska tillåtas parkera på någon av företagets reserverade platser.
Vad händer om jag inte aktiverar mitt fordon?
För att parkeringsvakten vid sökning ska se att du har en giltig parkering krävs det att rätt registreringsnummer är aktiverat i appen.
Om inte rätt registreringsnummer är aktiverat riskerar du att få böter.
Hur ser jag att mitt fordon är aktiverat?
Under "Parkera" ser du ditt/dina avtal och registreringsnummer. Det registreringsnumret som står som pågående parkering är det fordon som är aktiverat.
Tilläggsfrågor: Charge46
Hur delar jag rätten att ladda min elbil med min partner?
- Logga in i Kundportalen (webben/app) via Mina sidor/Elbilsladdning
- Klicka på laddrättigheten.
- Scrolla ner till boxen Digitala nycklar och välj Lägg till.
- Skriv in e-postadressen till den person som ska bjudas in.
- Klicka på Tillsätt för att skicka inbjudan (bekräftas med grönt meddelande högst upp).
- Ta bort inbjudna personer närsomhelst genom att klicka på på prickarna vid personens e-postadress.
Hur startar jag och stoppar min elbilsladdning?
- För start av laddning: Klicka på Starta laddning
- För stopp av laddning: Klicka på Stoppa laddning
Vad innebär de olika statusarna på min laddare i appen?
Grön = Uttag ledigt.
Blå = Laddning pågår.
Gul = Laddning pausad (fullt batteri eller lastbalansering).
Röd = Något är fel på laddaren, kontakta supporten.
Grå= Laddaren saknar anslutning, kontakta support.
Tilläggsfrågor: Portöppning
Hur gör jag för att öppna port/dörr?
- Öppna appen: Välj Öppna längst ner i mtten
- För att öppna port/dörr: Klicka på aktuell port/dörr som syns
- För att kunna öppa via appen krävs det att blåtand (BT) är påslaget i din smartphone.
- Du behöver vara fysiskt nära för att porten/dörren ska få signal för att kunna öppnas.
- När mottagning finns indikerar signalstyrkan med staplar i färg (grön/blå) beroende på vilken typ av anslutning du har.
- Blåtand (BT): Blå
- Internet: Grön
Vad gör jag om jag har problem att öppna port?
- Se till att du är tillräckligt nära porten för att få kontakt med enheten
-
Kontrollera att Bluetooth samt platsjänster är påslagna. OBS: max 3 bluetooth-enheter påslagna samtidigt.
- Blåtand (BT): Blå
- Internet: Grön
- Logga ut och in i appen
- Starta om din mobil alternativt installera om appen.
